Pilih negara atau rantau anda.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийTiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescČeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederland繁体中文Türk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУкраїнаO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி

Jurang cip yang berkaitan dengan kereta setinggi 40%? Kilang Taiwan mungkin mendapat keuntungan

Baru-baru ini, terdapat banyak berita bahawa kekurangan bekalan cip akan mempengaruhi pengeluaran kenderaan. Menteri Ekonomi Jerman bahkan telah mengirim sepucuk surat ke jabatan-jabatan terkait di Taiwan, China, yang ingin "melompat antrian." Pengilang reka bentuk IC Taiwan terus terang mengatakan bahawa pasaran cip berkaitan automotif global menghadapi jurang lebih dari 40%, dan akan memakan masa lebih dari satu tahun untuk menyelesaikan masalah tersebut. Ini juga memberi peluang kepada pengeluar Taiwan.

Menurut laporan digitimes, pengeluar berkaitan menunjukkan bahawa kini pengeluar kereta jenama itu sendiri mencari kapasiti pengeluaran, bukannya pembekal cip. Gelombang kekurangan cip automotif ini akan membolehkan syarikat reka bentuk IC Taiwan memasuki pengeluar kereta jenama global. Sistem rantaian bekalan.

Dilaporkan bahawa kerana pengembangan jumlah dan saiz skrin automotif yang berterusan, jurang pasaran global untuk IC pemandu LCD automotif lebih dari 40%, jauh lebih besar daripada jurang 20% ​​untuk IC pemacu LCD bersaiz besar dan kecil. Pada masa yang sama, saat ini hanya ada segelintir solusi IC pemacu LCD yang telah melewati peraturan otomotif dan penawaran pembekal cip TDDI yang terhad untuk aplikasi baru telah meningkatkan tekanan permintaan.

Dalam konteks di atas, syarikat reka bentuk IC yang berpusat di Taiwan telah melihat peluang. Sistem pembekalan cip automotif yang sebelumnya sepenuhnya tertutup atau bahkan konservatif akan dikaji semula selepas tahun 2021, dan kilang IDM sebagai sumber bekalan cip automotif yang paling akan memainkan peranan yang lebih penting.