Pilih negara atau rantau anda.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийTiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescČeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederland繁体中文Türk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУкраїнаO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி

Rom tidak dibina dalam sehari! MediaTek: Diperkirakan bahawa pendapatan cip kereta akan mencakupi 10% dalam tempoh 3-5 tahun akan datang

Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, industri automotif telah mengalami perubahan besar, dan perkembangan teknologi seperti kecerdasan buatan, kenderaan elektrik, kekurangan pemandu, penyimpanan tenaga dan keselamatan rangkaian akan membentuk semula industri automotif. Dari sudut pandang semasa, "empat pemodenan" baru (pemanasan, kecerdasan, rangkaian, dan perkongsian) telah menjadi trend pembangunan masa hadapan industri automobil, tetapi menyedari trend ini bukan sahaja merupakan perkara pembuat, tetapi juga memerlukan seluruh industri. Usaha bersama rangkaian itu.

Di masa lalu, industri automotif sentiasa mempunyai pembekal cip sendiri, termasuk NXP, Infineon, STMicroelectronics, Renesas dan syarikat lain, yang menduduki pasaran semikonduktor automotif. Walau bagaimanapun, dengan peningkatan teknologi ADAS dan automotif, permintaan untuk pengkomputeran dan keupayaan pemprosesan data kereta pintar telah melonjak, yang memberikan peluang kepada syarikat cip produk pengguna untuk memotong pasaran cip automotif. MediaTek, yang telah mencipta pencapaian cemerlang dalam pasaran cip telefon pintar, adalah salah satu ahli yang paling menarik perhatian.

Memasuki pasaran elektronik automotif di hadapan

Sebagai "latecomer", walaupun MediaTek belum berada di pasaran elektronik automotif di depan untuk jangka masa yang lama, kadarnya telah sangat cepat dan mantap.

Pada bulan Mei 2016, MediaTek telah menjual jualannya sebanyak 6,000 dolar kepada NavInfo, sebuah anak syarikat penyelidikan utama dan pembangunan kereta audio dan cip navigasi video yang dibangunkan di tanah besar pada tahun 2013. Pada masa yang sama, MediaTek telah mencapai kerjasama strategik dengan NavInfo dengan pelaburan atau usaha sama tidak melebihi AS $ 100 juta untuk mengembangkan pasaran rangkaian elektronik dan kereta automotif. Akibatnya, MediaTek melancarkan susunan strategiknya dalam pasaran cip automotif.

Pada bulan November 2016, MediaTek mengumumkan kemasukan rasminya ke dalam pasaran elektronik automotif yang dipasang sebelum ini. Pada awal tahun 2017, MediaTek melancarkan MT3303, penyelesaian sistem navigasi satelit global untuk aplikasi automotif dan perindustrian. Pada awal tahun 2019, MediaTek secara rasminya melancarkan jenama automotif cip Autus; Pada bulan itu, MediaTek melancarkan platform radar gelombang mikro milimeter ultra-pendek Autus R10 secara rasmi; pada bulan Julai, MediaTek dan Geely melancarkan cip kereta E-series.

Sebagai tindak balas kepada langkah MediaTek ke pasaran elektronik automotif di hadapan, Xu Jingquan, timbalan pengurus besar MediaTek dan pengurus besar unit perniagaan kereta pintar, berkata dalam temu bual dengan Ji Wei. "Pelaburan MediaTek dalam sektor automotif adalah sangat awal, bermula pada tahun 2012. Dari elektronik pengguna ke pasaran selepas tahun 2015, MediaTek mencatatkan bahawa pasaran pembawa depan automotif sedang mengalami perubahan perindustrian, termasuk trend yang semakin meningkat 'baru' Untuk cip, tiada cara untuk membekalkannya, dan ia juga mewujudkan peluang untuk peserta baru. Oleh itu, MediaTek memutuskan untuk memasuki pasaran pra-pemasangan pada masa ini. "

Menurut Xu Jingquan, tahun lepas, unit perniagaan kenderaan menjadi unit perniagaan formal (BU) MediaTek, dan mula memiliki pelanggan formal dan pendapatan. "Pada masa ini, hasil jabatan perniagaan kenderaan masih kecil, kurang daripada 5% daripada pendapatan syarikat, tetapi kami telah melabur banyak tenaga kerja dan sumber kewangan. Pada masa ini, kami telah mendapat persetujuan dari lebih dari 10 pengilang kereta dan lebih daripada 10 pengilang sistem. Oleh itu, diharapkan pertumbuhan pendapatan dalam beberapa tahun akan datang lebih objektif, "katanya.

Di samping itu, ia patut menyebut bahawa bahagian khas Bahagian MediaTek adalah bahawa ia mempunyai unit kualiti kenderaan khusus. Xu Jingquan berkata kerana pasaran automotif mempunyai keperluan yang sangat tinggi untuk kualiti dan keselamatan, MediaTek mengkhususkan diri dalam membawa para pakar berkualiti dengan pengalaman untuk menyertai pasukan untuk menyediakan pelanggan dengan jaminan kualiti yang terbaik.

Potong ke empat bidang elektronik automotif utama

Sejak pengumuman kemasukan ke dalam pasaran cip elektronik automotif, pemikiran MediaTek telah jelas, dan akhirnya telah memutuskan dari penyelesaian radar gelombang Telematik, Infotainment, ADAS dan milimeter gelombang mikro (mmWave). Empat bidang teras ini dipotong.

Bagi MediaTek, kerana sambungan yang kuat, penggunaan kuasa yang rendah dan pengalaman pengguna yang lebih baik di pasaran telefon pintar, ia telah diiktiraf oleh banyak pengeluar telefon bimbit. Oleh itu, cip kereta MediaTek mempunyai keutamaan daripada audio dan video multimedia. Hiburan bermula, dan kemudian merangkumi sambungan rangkaian, modul komunikasi dan sebagainya.

"Berdasarkan teknologi MediaTek dan IP di arena elektronik pengguna, kami telah melabur secara relatif lebih awal dalam aplikasi kokpit pintar dan komunikasi dalam kenderaan. Bagi peralatan memandu visual dan radar gelombang milimeter, ini adalah kawasan yang agak baru dan bukan Kepastian lebih besar, jadi kami akan melabur sedikit tenaga. "Xu Jingquan memberitahu wartawan mikro-rangkaian.

Pada masa ini, MediaTek telah diiktiraf oleh pengilang dan rakan kongsi auto terkemuka di semua empat bidang. Difahamkan bahawa penyelesaian radar gelombang milimeter MediaTek Autus telah dihasilkan secara massal menjelang akhir tahun 2018. Sistem kokpit pintar akan dilancarkan secara rasmi dengan model pengeluaran pada separuh kedua tahun ini. Sistem komunikasi kenderaan dan penyelesaian sistem bantuan pemandu visual juga telah disampaikan. Ia akan dihantar secara rasmi pada tahun 2020.

Di pandangan Xu Jingquan, tumpuan MediaTek sentiasa berada dalam bidang elektronik pengguna, tetapi masalah terbesar dengan elektronik pengguna ialah ketidakstabilannya adalah sangat besar, dan ambang rendah, jadi kitaran hayat juga pendek, yang tidak baik untuk pendapatan stabil jangka panjang syarikat. Dalam keseluruhan proses pembangunan syarikat, ia memerlukan 10% -20% pendapatan stabil jangka panjang, dan produk kenderaan memenuhi ciri ini. Dalam tempoh tiga hingga lima tahun akan datang, MediaTek berharap bahawa lini produk elektronik automotif akan mencapai skala hasil 10%.

5G membawa peluang baru untuk elektronik automotif

Dalam industri, walaupun Internet Kenderaan telah dibincangkan untuk masa yang lama, ia tidak dipopulerkan secara meluas kerana tidak ada kaedah komunikasi yang sesuai. Pada masa akan datang, kemunculan teknologi 5G akan menyediakan infrastruktur komunikasi untuk Internet Kenderaan, dan industri automotif akan diheret dalam perubahan baru.

Dalam hal ini, Xu Jingquan juga percaya: "Kedekatan iklan 5G telah membawa peluang baru untuk pembangunan Internet Kenderaan. Dalam era perjalanan pintar, permintaan pengguna untuk alat-alat berteknologi tinggi meningkat setiap hari, memacu pengeluar kereta pintar untuk membangunkan lebih selamat. Lebih mesra alam, lebih banyak produk yang berkaitan dengan mudah alih, dan memberi pengguna pengalaman pintar berteknologi tinggi pada harga rata. "

Dalam pembangunan teknologi 5G, terdapat hanya lima pengeluar cip baseband di dunia, dan persaingan sengit. MediaTek adalah salah seorang pemimpin, dan susun aturnya dalam bidang 5G juga menarik perhatian. Mengambil telefon pintar sebagai contoh, MediaTek mengeluarkan cip 5G SoC pertama di Taipei Computer Show pada bulan Mei tahun ini, yang dijangka dihasilkan secara besar-besaran pada suku pertama tahun 2020. Pada masa yang sama, MediaTek melabur 1 bilion yuan untuk membina sebuah bangunan "R & D komunikasi tanpa wayar" yang baru, yang merupakan reka bentuk cip dan pusat data terbesar di Asia, terutamanya membangun teknologi 5G.

Selain telefon pintar, MediaTek juga merancang produk untuk pasaran elektronik automotif. Menurut Xu Jingquan, diharapkan bahawa cip 5G yang berkaitan akan dilancarkan untuk rangkaian kereta Telematics pada tahun 2020, yang berbeza dari telefon bimbit.

Sudah tentu, Rome dibina dalam sehari, terutamanya untuk pembuat cip. Xu Jingquan berkata terus terang, "Sehingga hari ini, MediaTek sangat pelik kepada banyak pengeluar kereta domestik kerana keseluruhan sistem pengeluaran kilang kereta itu sangat besar dan bertaburan. Fokus semasa adalah untuk membuat kilang kereta merasa bahawa MediaTek adalah janji dan mampu. Pembekal cip kereta. "