Pilih negara atau rantau anda.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийTiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescČeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederland繁体中文Türk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУкраїнаO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி

TSMC memindahkan kapasiti pengeluaran ke cip automotif, secara langsung mempengaruhi cip pemacu

Baru-baru ini, kekurangan cip telah mempengaruhi pembuat kenderaan utama dunia. Oleh kerana kekurangan cip automotif, Jerman, Amerika Syarikat dan Jepun telah meminta jabatan-jabatan yang berkaitan di Taiwan untuk membantu meyakinkan pengeluar Taiwan untuk membantu mengurangkan kekurangan utama dalam industri automotif.

Dalam hal ini, TSMC menyatakan bahawa akan menjadikannya keutamaan untuk menyelesaikan cabaran bekalan cip yang mempengaruhi industri automotif dan akan mempercepat pengeluaran produk ini melalui fabnya. "Jika dapat meningkatkan kapasitas produksi, ia akan mengutamakan pengeluaran chip automotif." TSMC berkata pada 26 Januari.

Menurut Economic Daily News, laporan terbaru dari Credit Suisse dan Nomura Securities sebulat suara menunjukkan bahawa TSMC telah memindahkan beberapa kapasiti pengeluaran panel driver IC dan CIS sebagai tindak balas kepada keperluan cip automotif. Ini boleh menyebabkan kekurangan cip pemacu yang lebih serius. Petikan TDDI dan DDI dianggarkan 3, Kenaikan pada bulan April telah menguntungkan Novatek, pengeluar cip pemacu utama, dan harga sasaran Credit Suisse telah dinaikkan menjadi NT $ 500 (unit yang sama di bawah).

Di samping itu, dari segi kerjasama antara kilang cip dan pengecoran, Nomura menunjukkan bahawa dua pembekal utama DDI, Novatek dan Himax, tidak bekerjasama dengan TSMC, sehingga impak terhadap kapasiti pengeluaran terbatas. Namun, kerjasama antara Duntai dan TSMC sangat dipengaruhi oleh penjadualan kapasiti. Masih akan menyebabkan kekurangan bekalan cip pemandu. Pada masa yang sama, Vail Semiconductor, kilang CIS ketiga terbesar di dunia, juga akan terjejas oleh TSMC, menyebabkan penawaran dan permintaan CIS menyesuaikan diri.

Pada masa yang sama, Credit Suisse menyiasat bahawa TSMC telah memulakan penjadualan kapasiti. Kesan langsung adalah mendorong chip. Dianggarkan bahawa TDDI dan DDI akan mula meningkat pada bulan Mac dan April. Mereka tidak akan menolak kenaikan lebih lanjut sebelum akhir tahun ini. Pengilang cip terkemuka, Novatek dan Himax, terjejas. Manfaat yang terbaik.

Difahamkan, pada tahun 2020, cip automotif hanya akan menyumbang 3% daripada penjualan TSMC. Walaupun pada separuh pertama tahun lalu kerana wabak itu, pesanan pelanggan automotif menurun, tetapi penjualan cip automotif meningkat 27% pada separuh kedua tahun ini. Bahagiannya selalu terhad. TSMC akan membelanjakan 28 bilion dolar AS untuk membina kapasiti pengeluaran tahun ini, yang bermaksud bahawa dalam keadaan khas, ia masih perlu meningkatkan kapasiti pengeluaran untuk memenuhi permintaan.