Pilih negara atau rantau anda.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийtiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescčeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederlandTaiwanTürk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУКРАЇНАO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி

Terdapat kekurangan semikonduktor yang teruk, industri automotif Jerman meminta bantuan daripada kerajaan

Menurut laporan FT, pembuat kenderaan Jerman telah meminta pertolongan dari pemerintah untuk mengurangkan kekurangan semikonduktor yang serius. Kekurangan semikonduktor boleh melumpuhkan pengeluaran Jerman.

Pada akhir tahun lalu, permintaan automobil global pulih melebihi itu, menyebabkan permintaan mendadak untuk cip utama, dan pengeluar semikonduktor tidak dapat memuaskan industri automotif dalam menghadapi permintaan yang kuat untuk elektronik pengguna.

Industri automotif Jerman berharap campur tangan kerajaan dapat membantu pembekal kenderaan meningkatkan keutamaan mereka dalam rantaian bekalan cip, terutama di Asia. Walau bagaimanapun, orang dalam industri mengatakan bahawa keutamaan pembuat kenderaan sekarang tidak tinggi, dan syarikat teknologi seperti Samsung dan Huawei menduduki kedudukan keutamaan. Volkswagen, pembuat kenderaan terbesar di dunia, terpaksa membiarkan puluhan ribu pekerja bercuti. Volkswagen mengatakan ia akan mengurangkan pengeluaran sekurang-kurangnya 100,000 kenderaan dalam beberapa bulan pertama tahun ini. Daimler juga harus memotong produksi, dan Ford telah menutup kilangnya di Saar Louis hingga pertengahan Februari.

Lobi automotif Jerman VDA mengatakan dalam satu kenyataan bahawa dunia sedang giat meningkatkan bekalan semikonduktor dalam industri automotif, dan organisasi itu berhubungan dengan pemerintah Jerman.

Langkah VDA itu berlaku setelah rakan sejawatnya dari Amerika meminta bantuan daripada pentadbiran Biden. Sebaliknya, Persatuan Pengilang Automobil Jepun juga berbincang dengan pegawai kerajaan. Kementerian Perdagangan Jerman menyatakan bahawa pihaknya memantau formatnya dengan sangat dekat dan terus berhubungan dengan syarikat yang lebih terjejas. Dalam jangka masa sederhana, sangat penting dan penting untuk mengembangkan kapasiti pengeluaran semikonduktor di Jerman dan Eropah. Kementerian Perdagangan Jerman membiayai 18 syarikat untuk membina kilang cip di Jerman.

Penganalisis mengatakan hambatan bekalan semikonduktor mungkin berlangsung selama beberapa minggu, dan akan memerlukan 3 hingga 6 bulan untuk meningkatkan pengeluaran. Menurut laporan Frank Beer, penganalisis pelaburan di LBBW Bank, pengeluaran kenderaan global akan dikurangkan sehingga 2.2 juta kenderaan tahun ini.

Orang yang mengetahui masalah ini mendedahkan bahawa jika bukan kerana kekurangan bekalan semikonduktor, Volkswagen akan mengambil lebih banyak pekerja untuk memenuhi permintaan, tetapi Volkswagen mengatakan pihaknya menjangkakan akan menebus kerugian pengeluaran pada separuh kedua tahun ini.